Berchem is een leefbaar district en dat moet het blijven. Berchem is een bereikbaar district en dat moet het ook blijven, ongeacht de keuze van vervoersmiddel.
Open Berchem wil dat Berchem vooruit gaat en dat jij op tijd op je bestemming geraakt. Dat kan als de Berchemenaar meerdere en evenwaardige manieren heeft om zich te verplaatsen, waar hij vrij tussen kan kiezen. Daarom moet Berchem de komende bestuursperiode nog meer de focus leggen op de fietser, zorg dragen voor degelijke infrastructuur maar ook voor vlotte verkeersdoorstroming. We maken bovendien het Berchems verkeer veilig zodat elke ouder zijn kind met een gerust hart naar school ziet vertrekken.
De fiets is het vervoersmiddel van de toekomst.Fietsen is de ideale manier om je te verplaatsen. Met de fiets geraak je overal in de stad binnen de 30 minuten (op het polderdistrict na). We kiezen daarom voluit voor meer, betere en vooral veilige fietsinfrastructuur. We zorgen voor een betere doorstroming voor fietsers en werken allerlei ongemakken weg.
Fietsers moeten duidelijk kunnen zien waar ze moeten rijden. Daarnaast moet het comfortabel zijn. Sommige fietspaden zijn duidelijk niet door frequente fietsers ontworpen. Bestrating van fietspaden moet vooral functioneel zijn eerder dan leuk of mooi. We standaardiseren daarom de materialen die we gebruiken en de manier dat fietspaden worden aangegeven. Op de belangrijke fietsverkeersassen zorgen we dat de fietspaden breed genoeg zijn, zodat er reglementair in beide richtingen op gefietst kan worden.
Op wegen die veel gebruikt worden door fietsers worden er groene golven voor fietsers gecreëerd. Dit zijn meerdere opeenvolgende kruispunten met groene licht voor fietsers wanneer zij ongeveer een snelheid van 20 km/u fietsen.
Vaak moeten fietsers en voetgangers onnodig lang voor stoplichten wachten, ook wanneer er geen ander verkeer is. Sensoren moeten ervoor zorgen dat verkeerslichten op groen springen voor aankomend (fiets) verkeer.
Bij zoveel mogelijk kruispunten zorgen we ervoor dat fietsers rechts kunnen afslaan zonder te stoppen. Dat kan door bochten in het fietspad. Waar er geen fietspad is mogen fietsers vrij rechts afslaan, ongeacht de verkeerslichten, tenzij de veiligheid op de kruispunt dat niet toelaat.
Aan mobiliteitsknooppunten wil Open Berchem voorzien in kwalitatieve en beveiligde fietsparkings. Ook vraagt Open Berchem meer fietsbeugels in straten waar fietsen aan kunnen vasthangen.Er zijn vandaag al heel wat fietsparkeergarages. We bouwen er nog bij. Helaas wordt er heel wat gestolen in deze fietsparkings. Daarom beveiligen we ze beter.
Verkeersveiligheid primeert. Woonwijken dienen niet om het sluipverkeer te slikken in de spits of wanneer er weer een ongeval is gebeurd op de Ring. Woonwijken zijn ook geen plaats waar eenieder zich zomaar kan gedragen alsof hij of zij meerijdt in een autorally. Indien dit gebeurt, dient er hard tegen opgetreden te worden en Open Berchem zal hierbij elke politieactie aanmoedigen en mee ondersteunen. Echter de verkeersveiligheid verhoogt per definitie niet door de auto in elke straat weg te drummen. Ook de grote verkeersassen zijn wat ze zijn, zij zijn voor vele Berchemenaars de aders van de bereikbaarheid en mobiliteit. Ingrepen hier verhogen niet noodzakelijk de verkeersveiligheid, wel resulteren ze in een onmiddellijke bron van ergernis en frustratie omdat ze een negatieve impact hebben op de bereikbaarheid binnen ons district. Het totaalconcept van de verkeerssituatie is een belangrijke prioriteit voor Open Berchem. Open Berchem wil dat er een mooie balans is bij het inkleuren van openbare weg, waarbij er rekening wordt gehouden met het aantal gebruikers per vervoersmiddel. Niets is frustrerender dan te moeten vaststellen dat sommige delen van een heraangelegde weg onderbenut worden, terwijl andere gebruikers daarvoor het gelag betalen. Open Berchem wil beklemtonen dat verplaatsingen per auto nut kunnen hebben en dat verkeersbeleid niet hetzelfde mag zijn als het principe ‘pest-de-auto-weg’. Dit neemt niet weg dat de verplaatsingen met de fiets moeten worden aangemoedigd door de infrastructuur te optimaliseren, zodat we veilig en gezond kunnen fietsen binnen ons district en verder.
Om de veiligheid voor fietsers te verhogen worden conflictvrije kruispunten gecreëerd. Dit kan door vooraan bij het stoplicht een fietsersvak te voorzien, mits er ruimte is om stilstaande auto’s tot vooraan te passeren. Of door aparte fietslichten te voorzien die net als de voetgangerslichten eerder op groen springen dan de lichten voor de auto’s. Of door blokgroen, waarbij fietser in alle richtingen tegelijk groen krijgen. Overal waar er gedeeld verkeer is, geldt er een zone 30.Op assen zonder gescheiden verkeer (fietspaden) is 30 km/u de maximumsnelheid voor gemotoriseerd verkeer.
Evenwel is het tevens belangrijk dat fietsers op hun eigen gedrag geresponsabiliseerd worden. De verkeersregels gelden immers ook onverminderd voor fietsers. Wanneer zij zich hier niet aan houden, worden er gevaarlijke situaties gecreëerd, denken we maar aan het negeren van rode verkeerslichten of het fietsen op een voetpad. Een kordatere handhaving is hier dan ook nodig.
Zoals reeds werd aangehaald is er bovendien een nijpend tekort aan parkeerplaatsen in ons district. Elke wijk kampt met deze problematiek, de ene wijk al meer uitgesproken dan de andere. In het verleden werd bij heraanleg van straten en pleinen te vaak geknipt in het aantal parkeerplaatsen. Bij een heraanleg was het bijna altijd zo dat er in aantal minder parkeerplaatsen waren na de heraanleg, dan dat er waren vóór de heraanleg. Een heraanleg van straten of pleinen mag niet per definitie leiden tot een vermindering van het aantal parkeerplaatsen. Deze standstill dient niet enkel verdedigd te worden, meer zelfs er moet bij een heraanleg steeds gekeken worden of, waar nodig, er mogelijkheden zijn om meer parkeerplaatsen te creëren, zij het door kleine ingrepen in het straatbeeld, zij het door grotere investeringen zoals een ondergrondse buurtparking op plaatsen waar er een nijpend tekort is aan plaatsen. Niet iedereen beschikt immers over een eigen garage. Open Berchem vindt dat iedere inwoner van ons district de mogelijkheid moet hebben om zijn of haar auto binnen korte afstand van de eigen woning te kunnen parkeren. Het feit dat er meer en meer mensen in Berchem komen wonen rechtvaardigt ook des te meer een uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen. We willen ervoor zorgen dat elke Antwerpenaar de mogelijkheid heeft om z’n auto ergens kwijt te kunnen. We zorgen ervoor dat dit niet per se op straat hoeft te zijn, maar dat er voldoende parkeercapaciteit in de buurt is. Wanneer er door een heraanleg plaatsen verloren gaan, worden ze elders gecompenseerd in de buurt.
We compenseren bedrijven voor het maken van een buurtparking. Vandaag worden bedrijven belast op basis van het aantal vierkante meters die ze innemen. Elke vierkante meter die een bedrijf ter beschikking stelt van de buurt, telt niet mee voor de berekening van de vestigingbelasting. Zo zorgen we er voor dat er overal buurtparkings komen en de straat terug een publieke plek wordt. Bij nieuwe vergunningen verplichten we buurtparkings. De belastingvermindering blijft uiteraard gelden.
Open Berchem wenst tevens het netwerk van openbaar vervoer te verbeteren. Concreet heeft ons district nood aan een nieuwe bijkomende tramverbinding die de Singel volgt en zo de buitendistricten met elkaar verbindt.
Verkeersveiligheid
- Binnen de wijken dient er een strenge snelheidshandhaving nageleefd te worden waarbij niet enkel mobiele snelheidsaanduiders ingezet worden maar waarbij waar nodig daadwerkelijk verbaliserend door politie opgetreden wordt;
- Waar nodig dient de verkeerscirculatie gewijzigd te worden om doorgaand sluipverkeer binnen woonwijken sterk te ontmoedigen;
- In woonzones geldt een snelheidsbeperking van 30 km/u en dit wordt zichtbaar aangeduid en herhaald waar nodig;
De voorbije legislatuur zijn er veel nieuwe fietspaden aangelegd in ons district. Eveneens werd een enorme inspanning gedaan voor de heraanleg van bestaande fietspaden. De evolutie naar meer en veilige fietspaden moet worden verder gezet. Open Berchem wil dat de komende zes jaar de nadruk wordt gelegd op de verbindingen tussen de nieuwe fietspaden in ons district. Op die manier moeten fietspaden in ons district een aaneensluiting zijn van fietsroutes.
Concreet wil Open Berchem ondermeer dat er werk wordt gemaakt van een ondergrondse verbinding, dan wel bovengrondse fietsbrug, dat het fietspad langsheen de Ring verbindt aan het kruispunt Grote Steenweg-Elisabethlaan. Ook de fietsuitrusting langs de Uitbreidingsstraat, in de Groenenhoek en in Pulhof moet verbeterd worden.
Bovendien dient er bijzondere aandacht en inspanning te gaan naar een goede bewegwijzering naast de fietspaden en op elk knooppunt, waarbij aangeduid wordt hoe je per fiets via de beste route naar een bepaald deel in ons district, of naar een ander district of gemeente, kan fietsen. Deze wegwijzers kunnen daarbij bepaalde landmarks aanduiden.